Izkalt no stāsta scenāriju

Latvijas kino vājākais punkts ir scenāriji – tā tiek runāts jau gadus piecdesmit. Savukārt mūsdienās aktualizējusies cita problēma – neprasme vai nevēlēšanās uzņemt žanra filmas (komēdijas, trillerus, fantastiku), kas dažādotu un atsvaidzinātu visai vienveidīgo Latvijas kino piedāvājumu skatītājiem. Šogad Nacionālais Kino centrs nolēma iedarbināt stimulējošu mehānismu un spēlfilmu projektu attīstīšanas konkursā atbalstīt tikai žanra pieteikumus. Nākamais solis – piecu atbalstīto projektu autoriem tika sagādāta iespēja apspriest savus projektus ar Eiropas profesionāli, pieredzējušo scenāriju konsultantu Kristianu Rūtu (Christian Routh), kurš sniedza arī publisku lekciju par žanra kino specifiku. Vakarā pēc lekcijas ar Kristianu aprunājās dramaturgs Ivo Briedis, kura iecerētā komēdija „Jogurts un sviests” arī atbalstīta šajā konkursā. Divu profesionāļu saruna par to, kā savienot mākslu ar komerciju, nestaigāt pa iemītām takām un būt nomodā par to, ko vēlas skatītājs, taču neizdabāt viņam.

Autors: Ivo Briedis


Ideālais kino. Kriss Mārkers un «La Jetée»

Šovasar 95 gadi apritētu franču režisoram Krisam Mārkeram (Chris Marker, 1921–2012), kura ieguldījums kino filozofijā ir daudz lielāks par viņa popularitāti plašās kinoskatītāju masās. Kinokritiķis Dmitrijs Rancevs no apmēram 60 Mārkera filmām izceļ tikai pusstundu garo «La Jetée / Skrejceļš» (1962) un apgalvo, ka to var uzskatīt par ideāla kinematogrāfa iemiesojumu.
Autors: Dmitrijs Rancevs


Kabata, kur patverties

Kad dzīves rutīna nomocījusi, jāmācās no klasiķiem, bet tie katrs citādāks – Uldis Brauns dzīvo mūžamežā ārpus laika un steigas, Ivars Seleckis filmē kā jaunībā, bet Andress Sēts dodas svētceļojumā…
Autors: Kristīne Briede


Kinofestivāla harizma un jēga

Kannu festivāla saceltajiem viļņiem pamazām noplokot, Kino Raksti „noapaļo tēmu” ar pētījumu, kas vispār ir kinofestivāls un ar ko tas noderīgs ikvienam skatītājam.
Kinofestivāla harizmai nav iespējams pretoties. Ja kaut uz mirkli uzmācas šaubas, vai festivālam kā kino izrādīšanas formai ir nākotne, Sonora Broka (Riga IFF radošā direktore) ieteiktu aizbraukt uz kādu no lielajiem festivāliem. Interesanti ir izsekot, kā transformējas festivālu loma gadu desmitos, krasi mainoties tehnoloģiskajām iespējām un kino pieejamībai. Pēdējā desmitgadē kino izrādīšana piedzīvojusi tik būtiskas tehnoloģiskās izmaiņas, ka varam uzlūkot šo brīdi kā vēl vienas jaunas ēras sākumu – tikpat radikālu pavērsienu kā skaņas vai krāsas ienākšana kinematogrāfijā.

Autors: Sonora Broka


“Ugunis jūrā” – dziesma par bēgļiem

Nupat noritējusī Eiropas filmu nedēļa tika atklāta ar itāļu režisora Džanfranko Rosi 2016. gada filmu “Ugunis jūrā / Fire at Sea / Fuocoammare”, kas šāgada februārī ieguva galveno balvu Berlīnes filmu festivālā – Zelta lāci. Šis pagaidām ir vienīgais gadījums, kad šī filma izrādīta Latvijā, taču jācer, ka “Ugunis jūrā” atgriezīsies uz Rīgas ekrāniem.
Autors: Agnese Logina


Pieraksties e-pasta jaunumiem!

Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi