Akas uz pazemi, Maskačka un vientuļa sala

Atšķirībā no spēlfilmām un dokumentālā kino, kur autori filmas telpu atlasa no realitātes fragmentiem, animācijā to katrreiz veido pilnīgi no jauna, tā piedzimst autoru iztēlē. Latvijas jaunākās animācijas telpa, apskatot nesenā laikā iznākušās četras pilnmetrāžas filmas (Simtgades filmas “Saule brauca debesīs” un “Jēkabs, Mimmī un runājošie suņi”, Igaunijas simtgades filma “Lote un pazudušie pūķi” un Ginta Zilbaloža autordarbs “Projām”), veido apbrīnojami skaidru un strukturētu kopskatu, turklāt apliecina filmu (un autoru) spēju sajust un mākslinieciski apstrādāt sabiedrībā visaktuālākos jautājumus.
Autors: Ieva Viese-Vigula


Vai inscenējums var būt dokumentāls?

Pēdējā laika tendences pasaules un Latvijas dokumentālajā kino liecina, ka inscenējumi vairs netiek uzskatīti par neiederīgu svešķermeni, - var uzņemt pat pilnībā inscenētu filmu un saukt to par dokumentālu. Šajā „hibrīd-žanrā” kvalitatīvu pienesumu nodrošināja Simtgades filmu programma, tomēr arī ārpus tās Latvijas dokumentālisti jau daudzus gadus izmanto inscenējuma sniegtās iespējas.
Autors: Madara Sokolova


Brisele: filma, pilsēta un ironija

Studijā "Mistrus Media" uzņemtā režisores Ineses Kļavas dokumentālā filma "Brisele" pēta šobrīd ļoti aktuālu teritoriju - Eiropas Savienības centrālo institūciju gaiteņus un kabinetus. Par to, cik dažādi var skatīties vienu filmu, liecina divu Kino Rakstu autoru viedokļi - kinozinātniece Elīna Reitere aicina neaizmirst, ka ironija prasa gudru skatītāju, bet pilsētvides pazinējs Mārtiņš Eņģelis apcer filmas varoņu urbāno telpu.
Autors: Elīna Reitere, Mārtiņš Eņģelis


Oļegs, Juris, Kventins un citi. Kannas 2019

Kannu festivāla programma “Director’s Fortnight / Quinzaine des Realisateurs” pirms 50 gadiem tika nodibināta, pateicoties šobrīd jau leģendāro franču jaunā viļņa režisoru protestiem pret festivāla pārmērīgo pievēršanos sarkanā paklāja kultam un nepietiekamu uzmanību kino kā mākslai. Šogad šajā uzmanības lokā iekļuva gan Juris Kursietis ar filmu “Oļegs”, gan Latvijā uzņemtā somu režisora Valkeapē filma “Suņi nevalkā bikses”.
Autors: Sonora Broka


“Atspulgs ūdenī”. Debijas psiholoģija

Jauna režisora pirmā filma ir nopietns solis jebkuros laikos – gan šodien, gan pirms gadiem četrdesmit, kad Rīgas kinostudijā ar spēlfilmu “Atspulgs ūdenī” (1977) debitēja Maskavas kinoinstitūta absolvents Andris Rozenbergs. Pirmā pilnmetrāžas filma tā bija arī operatoram Jānim Mūrniekam, pirmā kinoloma aktrisei Lāsmai Kugrēnai, pirmais kinoscenārijs rakstniekam Jānim Lapsam, kurš gatavajā filmā esot no sava teksta atradis vairs tikai dažus teikumus… “Izglāba Uldis Pūcītis…” – to šajā visai komiskajā režisora stāstā piedzīvosim pat vairākkārt.
Autors: Andris Rozenbergs


Pieraksties e-pasta jaunumiem!

Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi