„Klātbūtne”. Tas nav par sievietēm

Filmu skatos kopā ar sievu, kurai klēpī mūsu zīdainis, mēnesi vecs. Četru sieviešu stāsts par grūtniecības laiku pārvēršas piedzīvojumā. Manai sievai ir daudz, ko teikt, un daudz, ko komentēt; es klusēju un cenšos saprast, par ko ir runa. Mazais guļ, viņš redz, bet nesaredz, dzird, bet nesadzird. Viņš guļ. Tāpat kā pavisam nesen gulēja mammas klēpī – visur būdams klāt, bet it kā paslēpts un pasargāts no ārējās pasaules. Tas, kas notiek ekrānā un starp mani un sievu, paliks mazuļa sirdī tikai kā neskaidrs emocionāls nospiedums.
Autors: Matīss Gricmanis


Jauneklīgais “Lielais Kristaps” jeb Ko iesākt ar studentu filmām

Vienmēr esmu uzskatījusi, ka tieši studentu filmas ir visinteresantākais, kas notiek Latvijas filmu nozarē, – studentu kino ir aktuāls (šo filmu ražošana parasti neievelkas vairāku gadu garumā, jo mācību procesu diktē noteikti termiņi), uzrāda jaunākās tendences, kurām vēlas sekot jaunākās paaudzes kinoveidotāji, ir rotaļīgs un jauneklīgs. Tam piemīt drosme un uzdrīkstēšanās, tajā bieži tiek meklēti jauni kinovalodas risinājumi, jo mācību filmās drīkst riskēt – neveiksmes gadījumā filmu neviens cits neredzēs, tikai pasniedzēji un kursabiedri.
Autors: Liene Linde


No franšīzes uz franšīzi – veiksmes imports un eksports

Scenāriji ceļo pāri robežām no vienas nacionālās kinematogrāfijas uz citu, un ne tikai „lido gaisā” kā idejas, bet arī gauži prozaiski tiek pirkti un pārdoti, veidojot virtenes, vārdā „franšīze”. Piemēram, jaunā seriāla „Projekts: Šķiršanās” ideja dzimusi Igaunijā; producents Andrejs Ēķis ir izmēģinājis gan pirkt, gan pārdot, bet Ginesa rekorda cienīgus trikus paveicis itāļu stāsts „Pilnīgi svešinieki / Perfetti sconosciuti”, kurš četru gadu laikā adaptēts 18 valstu filmās…
Autors: Agnese Lipska


„Kino un mēs”. Filmizrāde par viņiem

Tā ir jauna, sintētiska mākslas forma, kas uzskatāmi parāda kino dzimšanu "no nekā". Vērojot aktieru spēli ar iemiesošanos, pārģērbšanos un mainīšanos lomām "reālajā laikā", mēs sākam pamanīt to, kam agrāk ne teātrī, ne kino neesam pievērsuši uzmanību.
Autors: Ilmārs Šlāpins


XR (paplašinātā realitāte) – 21. gadsimts stāstniecībā

Ivette Vargisa (Evette Vargas) ir godalgota amerikāņu scenāriste, režisore un producente, kas pazīstama arī ar paplašinātās realitātes (XR) medijā īstenotiem projektiem. Šāgada Rīgas starptautiskajā kino festivālā (Riga IFF) Ivette Vargisa tika aicināta RIGA IF GOES XR programmas pasākumos dalīties zināšanās par interaktīvo scenāriju rakstīšanu, un Kino Raksti satika Ivetti zoom intervijā īsi pirms RigaIFF sākuma. Sarunai ir vairāki rakursi – gan mūsdienu audiovizuālā stāstniecība, ieskaitot kino un paplašināto realitāti (XR), gan detalizētāka refleksija par XR industrijas specifiku, ražošanu un izplatīšanu.
Autors: Adriāna Roze


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi