No Bunjuela līdz Trīram

28. oktobrī kinoteātrī “Splendid Palace” startē viens no Latvijā kvalitatīvākajiem un ilglaicīgākajiem kinolektorijiem – Rīgas Kino muzeja rīkotais “Tas, ko tu nedrīksti nezināt”, jau 11. cikls, šoreiz – izcilas filmas un režisori no Eiropas kino lielvalstīm sešos seansos pusotra mēneša garumā.

Kinolektorijs Tas, ko tu nedrīksti nezināt man saistās ar skatītājiem mazāk redzamo pusi – tā veidošanu. Laikā, kad vēl studēju un dzīvoju Londonā un Kino muzejs tikko šo lektoriju tā popularitātes dēļ no mazās muzeja zāles Vecrīgā bija pārcēlis uz Splendida plašumiem, mani pārņēma balta skaudība un lepnums, ka Rīgā beidzot uz lielā ekrāna iespējams skatīties kino klasiku. Un vēl ar profesionāliem komentāriem! 

Kadrs no Luisa Bunjuela filmas “Iznīcības eņģelis / El ángel exterminador” (1962)

Kopš tā laika pagājuši jau gadi septiņi-astoņi, un lektorijs savu dzīvi turpina – šogad tas notiks jau 11. reizi. Skatītāju zāle ir bijusi pārpildīta uz Andrejam Tarkovskim veltīto ciklu, patukša uz latviešu kino klasikas programmu… neskatoties uz to, ka filmas tika rādītas 35mm formātā, pateicoties sadarbībai ar Kinofotofonodokumentu arhīvu. 

Kadrs no Roberto Roselīni filmas “Ceļojums uz Itāliju / Viaggio in Italia” (1954)

Šoreiz lektorija tēma ir “Eiropas kino lielvalstis” – plašs un ietilpīgs apzīmējums, kas ļauj paraudzīties uz Eiropas kino klasiķiem – no Bunjuela līdz Trīram.

Lektorija pievienotā vērtība un reizēm pat galvenais iemesls seansa apmeklējumam ir tieši lekcija, kas ievada katras filmas seansu.

Dita Rietuma, Daira Āboliņa, Viktors Freibergs, diemžēl vairs ne Normunds Naumanis… Reizēm tiek pieļautas interesantas atkāpes, par lektoriem aicinot citu mākslas un kultūras nozaru profesionāļus (Vilni Vēju, Māri Bērziņu un citus), un arī šogad lektorijs turpina piedāvāt profesionālu skaidrojumu uz ekrāna skatāmajam. 
Lektorijs 28. oktobrī startē ar Luisa Bunjuela 1962. gadā uzņemto filmu Iznīcības eņģelis / El ángel exterminador, un pirms filmas par to stāstīs Dāvis Sīmanis. Viņš filmu raksturo šādi: “Lai gan Bunjuela fantāziju kritiski noskaņotie asociē ar pakāpenisku paša autora sajukšanu prātā, tā, tieši pretēji, varētu būt metode, kā izvairīties no apkārtējās pasaules vājprāta. Bunjuelam nebija vajadzīgas idejas vai bildes, kas ved pretī racionālam izskaidrojumam; par sava kinematogrāfiskā transa uzdevumu viņš izvēlējās atvērt “ekrāna logu” uz pasauli tās sirreālajā neskaidrībā. Iznīcības eņģelis, līdzīgi kā citas autora filmas, ir agresīvs, kaislīgs un neparasts darbs, kurā Bunjuels kā jezuītu kauzuistikas speciālists un pavirtušās buržuāzijas kritiķis aicina mūs sekot līdzi viņam sapņaini bezkaunīgā un pavisam smieklīgā kino alegorijā par cilvēkiem, kas, ierodoties uz smalkām vakariņām, vairs nespēs tās pamest.”

Kadrs no Maikla Pauela filmas “Lūriķis / Peeping Tom” (1960)

Šī ir pirmā reize lektorija vēsturē, kad Rīgas Kino muzejs sadarbojas ar Spānijas karalistes vēstniecību Latvijā – pateicoties tai, skatīsimies Bunjuelu. Tāpat pirmā reize būs nozīmīgās Boloņas sinematēkas krājumu rādīšanai Rīgā – sinematēka kopā ar kompāniju Coproduction Office ir restaurējuši vairākas Roberto Roselīni filmas, no tām šim ciklam izvēlējāmies Roselīni drāmu ar Ingrīdu Bergmani galvenajā lomā Ceļojums uz Itāliju / Viaggio in Italia (1954), par kuru stāstīs Daira Āboliņa.

Kadrs no Maikla Pauela filmas “Lūriķis / Peeping Tom” (1960)

Ceļojumu uz Itāliju. Savukārt Gētes institūts lektorijam ir sarūpējis Vernera Hercoga filmas Agirre, Dieva dusmas /  Aguirre, der Zorn Gottes (1972) 35mm kopiju, esam sagādājuši arī demonstrēšanas tiesības britu kino klasikas trillerim Lūriķis / Peeping Tom (1960), tāpat lektorija sadarbības partneri ir Dānijas Kultūras institūts un Francijas institūts. 
Rīgas Starptautiskais kinofestivāls un tā “brāļi” un “māsas” septembrī piepildīja pilsētu ar labu kino, un mēs to turpināsim.

Raksta foto: publicitātes plakāts

Saistītie raksti



Komentāri:





Šim rakstam vēl nav komentāru


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi