„On the road again...”

Latvijas kinotelpā pēdējā laikā aktualizējies jēdziens "ceļa filma" jeb "road movie" - jaunā Alises Zariņas spēlfilma "Blakus" to lieto kā žanra apzīmējumu, savukārt kinoteātris "Splendid Palace" organizē pat desmit filmu ciklu, pētot šī žanra robežas. Atstāt aiz muguras visu pierasto un doties ceļā – šķiet, tieši tik vienkārša ir "road movie" formula. Tomēr ar mašīnu un lielceļu kadrā nepietiek, vēl tur ir arī varoņi, kas meklē sevi un dzīvo pa īstam, nokrata rutīnas važas un neatgriezeniski mainās – ja paliek dzīvi.
Autors: Ildze Terēze Felsberga


„Astēniskais sindroms”. Par melno melanholiju un par visu

Kiras Muratovas filma “Astēniskais sindroms” (1989) bieži tiek saukta par “pēdējo padomju filmu un pirmo post-padomju filmu”. Festivāla „F-Rated kino dienas” ietvaros tā tiek tikai otro reizi demonstrēta Rīgā – pēc viena seansa 1990. gada kinoforumā „Arsenāls”.
Autors: Marta Elīna Martinsone


Zvaigzne ir dzimusi. Četrreiz

Šajā kontekstā “Oskaru” nominācijas pārsteigumu neatnesa – Bredlija Kūpera filmai “Zvaigzne ir dzimusi / A Star Is Born” jau iepriekš tika prognozētas visas galvenās nominācijas. Prognozes piepildījās, filmai ir astoņas nominācijas, tai skaitā par labāko filmu, labākajiem aktieriem un labāko operatora darbu. Pārsteigumi parādās, ja skatāmies kinovēsturē – arī 1937. gadā “Oskara” nominācijas, toreiz septiņas, saņēma filma “A Star Is Born”, pirmā no četrām šī stāsta ekranizācijām. Kā izskaidrojams šī visai banālā sižeta popularitātes fenomens 80 gadu garumā?
Autors: Marta Elīna Martinsone


Noķer mani, ja vari

“Arhīva dokumenti nemelo. Taču ticēt tiem arī nedrīkst.” – tā raksta vācu vēsturnieks Aksels Geiss, kurš pētījis VDR drošības dienesta “Stasi” attiecības ar kinostudiju DEFA. Nav iemesla apgalvot, ka Rīgas kinostudija būtu bijusi satīta tādos pašos zirnekļtīklos, taču, godīgi sakot, nav arī diez ko lielu cerību noskaidrot, kā bija patiesībā. Vismaz nesen publicētā LPSR VDK kartotēka kinozinātnieci Elīnu Reiteri mudina apgalvot, ka padomjlaika Latvijas kinovēsture var tā arī palikt raksturojama ar literatūras un kino teorijā pazīstamo jēdzienu “unreliable narration” – vēstījums, kuram nevar uzticēties.
Autors: Elīna Reitere


Trikfilmas un Miki-žanrs. Animācija Latvijā 30. gados

Latvijas kino vēsturē pieņemts uzskatīt, ka animācija mūsu valstī piedzimusi 20. gadsimta 60. gadu vidū, turklāt gandrīz vienlaikus gan divās, gan trijās dimensijās. Animācijas pētniece Ieva Viese pēc Kino Rakstu aicinājuma un ar VKKF atbalstu izpētījusi, „kas bija pirms tam” – vai Latvijā ir bijusi animācija arī pirms Arnolda Burova un Rozes Stiebras?
Autors: Ieva Viese-Vigula


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi