Kā Ivars Seleckis izglāba Latvijas dokumentālo kino

„Dokumentālā kino prestižs ir atkarīgs no tā, vai tiek veidoti darbi, kas atbilst publikas pieprasījumam. (..) Publicistiskās filmas bija dokumentālā kino eksistences jautājums, jo tās vārgās, slavinošās filmas neviens vairs neskatījās,” – apmēram tāda bija Latvijas kino situācija 20. gadsimta 70. gados, kad pie dokumentālā kino režijas ķērās līdzšinējais operators Ivars Seleckis. Un viņa filmas „Valmieras meitenes” (1970) un jo īpaši „Sieviete, kuru gaida?” (1978) kļuva par pagrieziena punktu Latvijas kino vēsturē, jo tās ar savu bezbailīgo sociālo aktualitāti izsauca ārkārtīgu ievērību sabiedrībā un radīja popularitāti dokumentālajam kino vispār.
Autors: Inga Pērkone


Eltons, Fredijs, Selma un citi: 21. gadsimta kinomūzikls

Mūziķu biogrāfijas varētu dēvēt par atsevišķu žanru, jo tās lielākoties sevī apvieno vairākus žanrus – biogrāfiju un muzikālu filmu, reizēm arī mūziklu, fantāziju, animāciju. Pēdējos divos gados iznākušas divas iespaidīgas un populāras mūziķu biogrāfijas – "Bohēmista rapsodija / Bohemian Rhapsody" (2018, režisors Braiens Singers) un "Rocketman" (2019, režisors Deksters Flečers). Un, lai arī šīs abas lentes neizbēgami tiek salīdzinātas, tās savā būtībā pieder pie dažādiem žanriem, vedinot pētīt mūzikla teritoriju, kas 21. gadsimtā krietni paplašinās.
Autors: Marta Elīna Martinsone


“Atspulgs ūdenī”. Debijas psiholoģija

Jauna režisora pirmā filma ir nopietns solis jebkuros laikos – gan šodien, gan pirms gadiem četrdesmit, kad Rīgas kinostudijā ar spēlfilmu “Atspulgs ūdenī” (1977) debitēja Maskavas kinoinstitūta absolvents Andris Rozenbergs. Pirmā pilnmetrāžas filma tā bija arī operatoram Jānim Mūrniekam, pirmā kinoloma aktrisei Lāsmai Kugrēnai, pirmais kinoscenārijs rakstniekam Jānim Lapsam, kurš gatavajā filmā esot no sava teksta atradis vairs tikai dažus teikumus… “Izglāba Uldis Pūcītis…” – to šajā visai komiskajā režisora stāstā piedzīvosim pat vairākkārt.
Autors: Andris Rozenbergs


„On the road again...”

Latvijas kinotelpā pēdējā laikā aktualizējies jēdziens "ceļa filma" jeb "road movie" - jaunā Alises Zariņas spēlfilma "Blakus" to lieto kā žanra apzīmējumu, savukārt kinoteātris "Splendid Palace" organizē pat desmit filmu ciklu, pētot šī žanra robežas. Atstāt aiz muguras visu pierasto un doties ceļā – šķiet, tieši tik vienkārša ir "road movie" formula. Tomēr ar mašīnu un lielceļu kadrā nepietiek, vēl tur ir arī varoņi, kas meklē sevi un dzīvo pa īstam, nokrata rutīnas važas un neatgriezeniski mainās – ja paliek dzīvi.
Autors: Ildze Terēze Felsberga


„Astēniskais sindroms”. Par melno melanholiju un par visu

Kiras Muratovas filma “Astēniskais sindroms” (1989) bieži tiek saukta par “pēdējo padomju filmu un pirmo post-padomju filmu”. Festivāla „F-Rated kino dienas” ietvaros tā tiek tikai otro reizi demonstrēta Rīgā – pēc viena seansa 1990. gada kinoforumā „Arsenāls”.
Autors: Marta Elīna Martinsone


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi