Vispasaules pilsoņi „2Annās”

Novembra beigas šogad iezīmē gara svinību gada un pāris mēnešu ilgas festivālu virtenes finālu. Pirms došanās pelnītā atpūtā un spēku krāšanas nākamajai sudraba ekrāna sezonai atlicis vēl viens Latvijas kontekstā unikāls kino piedzīvojums – jau 26. novembrī skatītājiem durvis ver 23. Rīgas Starptautiskais īsfilmu festivāls 2ANNAS ar patiesi plašu programmu: nozares profesionāļu lekcijas, industrijas pasākumi, ballītes un, protams, kino.

Festivāla balva - Anna

Četri filmu konkursi, vairākas fokusa programmas izlases un pat elegants reveranss Latvijas un pasaules kino vēsturei – festivāls tiek atklāts ar Aleksandra Rusteiķa leģendāro 1930. gada filmu Lāčplēsis, piedāvājot skatītājam iespēju skatīties filmu dzīvas mūzikas pavadījumā. Festivāla atklāšanas kino-koncerts notiek 27. novembrī, otrdien, plkst. 20:00, kinoteātrī Splendid Palace, pirms seansa kinozinātnieces Ingas Pērkones ievadvārdi, muzikālais pavadījums – komponists un kontrabasists Kristaps Pētersons kopā ar Latvijas Radio kori.

Kadrs no filmas "Lāčplēsis" (1930)

2ANNAS Latvijas kino ainavā ieņem īpašu vietu, pievēršoties, autoraprāt, ikdienā nepelnīti aizmirstiem un pienācīgi nenovērtētiem kino formātiem – īsmetrāžas un vidējā formāta darbiem. Lielākoties īsfilmas formāts skatītājam raisa asociācijas ar studentu darbiem un ne tik nopietnu kino pieredzi, taču šāds spriedums ir absolūti nepelnīts – tieši šajā formātā iespējams uztaustīt patreizējo kino mākslas novitāšu pulsu. Tam ir ļoti vienkāršs izskaidrojums – īsfilmu veidotāji, visbiežāk bez filmu studiju un komerciālās izplatīšanas spiediena, spēj visātrāk reaģēt uz jomas aktualitātēm un apkārtesošās pasaules notikumiem, uzsākot dialogu ar skatītāju krietni ātrāk par lielo formātu.

2ANNU gadījumā vēl īpaši jāizceļ festivāla veidotāju iniciatīva veidot fokusa programmas, kas padziļināti pievērš uzmanību kādai konkrētai tēmai. Šogad festivāla programmētāju acs vērsta uz globāli un lokāli aktuālo nacionālās identitātes un pašizteiksmes jautājumu ar tēmu Pilsoņi – tās ietvaros tiek piedāvāti darbi, kas atspoguļo pasaules tautu tradīcijas, valdošās sistēmas ietekmi un nacionālisma atdzimšanu rietumu globālajā pasaulē.

Festivāls, protams, nav laidis garām šāgada svinīgo noskaņojumu un piedāvā Baltijas valstu labāko īsfilmu programmas (28., 29., 30. novembrī); arī viens no festivāla īsfilmu konkursiem, Baltija 100, piedāvās reti pilnasinīgu reģiona īsfilmu izlasi. Šogad fokusa filmu izlasēs iespējams noskatīties 16 Baltijas valstu darbus, tostarp arī divas pasaules pirmizrādes pašmāju ražojumiem – režisores Ievas Norveles komēdijai Lelles un Jāņa Zarāna režisētajai kriminālkomēdijai Pieķēdētais (30. novembrī 17:00, Kaņepes kultūras centrs, Baltijas īsfilmu konkursa skate I Zaudēt prātu).

Kadrs no filmas "Lelles"

Pasākumu klāsts ir tiešām plašs, tādēļ mēģināšu īsumā ieskicēt šis ekrāna svētku nedēļas notikumus.
Festivāls norisinās no 26. novembra līdz 2. decembrim, tā galvenās mājas – kinoteātris K.Suns un Rīgā iemīļotais lokāls Kaņepes kultūras centrs. Festivāla pirmajā dienā skatītājam tiek piedāvāta Amsterdamas kinofestivāla Manifesto veidotā programma ar optimistisko nosaukumu Smejies, un pasaule smiesies ar tevi, kas atgādina, ka valodas un nacionālo īpatnību radītās robežas iespējams pārvarēt ar universālu līdzekli – humoru.

Šajā programmā iekļauta arī Amerikas Kinoakadēmijas balvu ieguvusī Ari Sandela (ASV) īsfilma West bank story / Rietumkrasta stāsts par izraēliešu kareivi Dāvidu, kas iemīlas skaistajā palestīniešu kasierē Fatimā, taču viņu laimei traucē apstāklis, ka abi nāk no konkurējošiem falafela kiosku klaniem. Izklaidei festivāla ietvaros Kaņepes kultūras centrs piedāvā arī sieviešu komiķu stāvizrādi par tēmu Pilsoņi, bet tos, kam prāts nesas uz ko nopietnāku, priecēs divi Eiropas kinoakadēmijas balvai nominēto īsfilmu seansi ar nosaukumu Short Matters.

Festivāla otrā diena sākas ar vienu no interesantākajām programmām – Bērnu filmu konkursa skati Kāpēc kopā?, kuru vērtēs filmu mērķauditorija – programmas žūrija sastāv no 6-12 gadus veciem bērniem. Šī konkursa skate skatāma divos seansos – 27.11 un 01.12.

Pēcpusdienā festivāls aicina uz spilgtā Eiropas autorkino režisora un komēdijas meistara Žaka Tatī filmas Ilo kunga brīvdienas (1953) seansu, ko pavadīs kino zinātnieka Viktora Freiberga lekcija, savukārt vakarā iespējams baudīt jau minēto Lāčplēša seansu kinoteātrī Splendid Palace un festivāla atklāšanas ballīti Kaņepes kultūras centrā.

Trešdienu iesāk Bērnu un jauniešu filmu konkurss ar otro filmu skati Vai tie esam mēs?, akcentu liekot uz jauniešu auditoriju, kam arī uzticēts nozīmīgais filmu vērtēšanas darbs. Pēcpusdienā kino mīļotājiem pieejams īpaši gards kumoss – tikšanās ar dokumentālās filmas Stenlijs Kubriks: dzīve bildēs (2001) režisoru Janu Harlanu un filmas seanss, kā arī pirmās divas Starptautiskā īsfilmu konkursa skates – Kā citā pasaulē un Mirkļi, kuri mūs veido.

Tiem, kurus interesē Latvijas īsfilmu spilgtākie sasniegumi un aktualitātes, noteikti patiks jau minētā Latvijas simtgades programma, kurā būs iespēja uz lielā ekrāna redzēt vienu no slavenākajām īsfilmām pasaulē, Rīgas dokumentālās kino skolas (vai nu jau jāsaka – Baltijas jaunā viļņa?) leģendārā režisora Herca Franka filmu Par desmit minūtēm vecāks (1978), bet turpat blakus arī šā gadsimta (un pēdējo gadu) spilgtākos pašmāju hitus – Kastrāts kuilis (brāļi Ābeles, 2014), Septiņas neveiklas seksa reizes (Liene Linde, 2016) u.c. Trešdienas vakaru aicinu noslēgt ar otro festivāla fokusa programmu Tautu ritmi, kas apskata vēl vienu globālas valodas fenomenu – ritmu, kas spēj satuvināt visdažādāko kultūru pārstāvjus un pasaules skatījumus.

Ceturtdien skatītāji tiek aicināti novērtēt vienu no eksotiskākajiem kino formātiem, kas pašlaik pasaulē piedzīvo savu uzvaras gājienu, – tā sauktā vidējā garuma filmas. Konkursa skatē Čuksti no pagātnes iespējams redzēt pēdējo gadu veikumus dokumentālajā, animācijas un spēles kino; filmu autori pievēršas pagātnes ietekmei uz cilvēka likteni Tuvajos Austrumos un Āfrikā. Ievērības cienīga ir arī festivāla direktores Astras Zoldneres kūrētā fokusa programma Revolucionāri, kas pēta valdošās sistēmas un indivīda attiecību līdzsvaru, vai drīzāk – tā izjukšanu.

Vakarpusē skatītājam jāpārbauda savas atlētiskās dotības, jo pieejama gan Starptautisko īsfilmu konkursa skate Mīļākais un Baltijas īsfilmu skate Tā vieta, tas laiks (atļaušos izcelt, ka šīs izlases ietvaros būs iespējams redzēt lielisko režisores Adriānas Rozes īsfilmu Kolektīvs. ES), gan piecu Lietuvas simtgades (šajā kontekstā – simts gadu laikā tapušo) īsfilmu programma.

Kadrs no filmas "Kolektīvs. ES"

Piektdien aicinu apmeklēt kaimiņvalsts Igaunijas šāgada dokumentālo filmu Rodeo: Savvaļas valsts pieradināšana – stāstu par peripetijām, kas apvija pirmās demokrātiskās valdības vēlēšanas Igaunijā pēc PSRS okupācijas beigām –, un arī Igaunijas simtgades īsfilmu izlasi.

Tiem, kurus tomēr vairāk uzrunā konkursa rosinātais azarts, pieejamas divas Baltijas īsfilmu konkursa skates – Zaudēt prātu un Pārbaudījums, vēl arī starptautiskā īsfilmu konkursa skate Kādu dienu viss beidzas. Savukārt tos, kurus uzrunā šāgada fokusa tematika, priecēs divas citas programmas – Latvieši (viegli ironisks skats uz mūsu nacionālās makšķerēšanas paradumiem) un Nacionālisti, kas pēta strauji pieaugošo nacionālistisko kustību fenomenu dažādās pasaules valstīs.

Sestdien jāveic izvēle starp diviem vienlīdz interesantiem pasākumiem – starptautiskā Tamperes īsfilmu festivāla kūrēto fokusa filmu izlasi Labi pilsoņi un vidējā garuma konkursa pēdējo skati ar enigmātisko nosaukumu Šis ūdens ir nolādēts. Seko vēl viena tikpat smaga izvēle – vienlaikus sākas Starptautiskā īsfilmu konkursa pēdējā skate Capitalistic Society un Signes de Nuit festivāla veidotā fokusa programma ar nosaukumu No ciešanām līdz darbībai, kuras ietvaros tiks rādīta norvēģu kinorežisores Annikenas Hoelas dokumentālā filma ar trillera elementiem Nāves cēlonis: nezināms – autore pēc māsas nāves sāk uzdot jautājumus par farmācijas industrijas lomu notikušajā traģēdijā.

Festivāla izskaņā 2ANNAS piedāvā pēc garām brokastīm izvēlēties starp poļu animācijas programmu pieaugušajiem, ko piedāvā starptautiskais kinofestivāls Etiuda&Anima, animācijas meistarklasi bērniem vai pēdējo no fokusa programmām – Tradīcijas: dzīve, nāve un viss pa vidu. Pēcpusdienā – pēdējais no Eiropas kinoakadēmijas filmu seansiem Short Matters III un festivāla fināls – 2018. gada apbalvoto filmu seanss Kaņepes kultūras centrā.

Ir taisnība, ka īsfilmas bieži vien ir pirmais pakāpiens režisora karjerā (patiesību sakot, gandrīz visi mūsdienu slavenākie režisori ir sākuši ar šo formātu), taču tas nekādi neierobežo formāta iespējas. Kino ir sācies ar īsmetrāžas filmām, un tās joprojām ir kinopasaules ne tik redzamā, taču spēcīgā vilcējstraume. No sirds iesaku iemērkt vismaz īkšķi!

Raksta ilustrēšanai izmantoti 2ANNU programmas filmu kadri

Saistītie raksti



Komentāri:





Šim rakstam vēl nav komentāru


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi