Īsie formāti tiešsaistē – ko izvēlēties

Tiešsaistes kultūras piedāvājumā vērtīgi ir ne tikai pilnmetrāžas formāti – filmas, seriāli, izrādes un tamlīdzīgi –, arī īso formu „vārtiņi” var pavērt ceļu uz dažādām piedzīvojumu piepildītām un informatīvi bagātām pasaulēm. Sociālo tīklu profili un konti, blogi un vlogi, radio un interneta raidījumi, pat Deivida Linča regulārās laika ziņas, kurās vienmēr spīd saule, – tik daudzveidīgi var bagātināt savu pieredzi kinematogrāfiskos tematos, ļaujoties Kino Rakstu autoru ieteikumiem.

Iesaka IEVA AUGSTKALNA:

Žurnāla Little White Lies interneta raidījums (podkāsts)

Drukātais britu žurnāls un to pavadošā interneta vietne Little White Lies pēdējos trīs gadus savu darbību paplašinājuši, piedāvājot interneta raidījumu Truth & Movies, kurā pieejami gan kino festivālu apskati, gan jaunāko filmu kritikas un analīzes, gan citkārt globālāku jautājumu apspriešana. Izskatās, ka LWL ir izveidojies par globāli atpazīstamu zīmolu, kas lieliski apvieno kinokritiku, augstas kvalitātes žurnālistiku un unikālu vizuālo identitāti, par ko rūpējas projektam piesaistītie ilustratori. 
Meklējiet ŠEIT.

Taikas Vaititi Instagram profils

Nekas nespēj sacensties ar režisora Taikas Vaititi Instagram profilu! Atšķirībā no citām pasaules zvaigznēm, Vaititi profilā zem izsmalcinātām bildēm un ģimenes fotoalbuma atradīsiet trāpīgas asprātības un komentārus, ko viņš velta sev un pastarpināti arī Instagram pamatstraumes izpausmēm.
Meklējiet ŠEIT.

Šona Beikera Letterboxd profils

Režisors un scenāriju autors Šons Beikers, daloties filmu skatīšanās pieredzē, nereti savā Letterboxd profilā norāda, vai konkrēto kino darbu skatījies kinoteātrī vai televizora ekrānā, kas visnotaļ ietekmē arī kopējo filmas vērtējumu. Būdams gana aktīvs, Beikers papildina redzēto filmu sarakstu ar citkārt plašākiem komentāriem, turklāt ar katru reizi raisot arvien lielāku mulsumu tajos, kuri dažādu apsvērumu dēļ izvēlas neiesaistīties viedokļu apmaiņā par redzēto.
Meklējiet ŠEIT.

Criterion Channel video rubrika Closet Picks

Amerikāņu izplatītāju kompānija Criterion Channel piedāvā gan filmu straumēšanu (lielākoties gan tikai ASV, tomēr īpašos gadījumos konkrētas filmas ir pieejamas visā pasaulē), gan kolekcionējamu Blu-ray / DVD disku iegādi, bet kompānijas YouTube kanālā var atrast īpašu sadaļu – Closet Picks. Tajā režisori un aktieri tiek aicināti izvēlēties savu iemīļotāko filmu diskus, un, lai arī šāds koncepts šķiet gaužām vienkāršs, ir amizanti un atbruņojoši vērot sinefilus darbībā – Džūnho Bons, piemēram, piekrāmē pilnas kabatas ar retām arthouse filmām, bet Anna Karina koķeti uzmeklē kinodarbus, kuros pati spēlējusi. Episks filmu saraksts vēliem vakariem garantēts!
Meklējiet ŠEIT.

Pītera Bredšova The Lockdown vlogs

Pavisam nesen ilggadējais The Guardian autors un kino kritiķis Pīters Bredšovs uzsāka vloga veidošanu kanālā YouTube. Pirmo epizodi Bredšovs veltījis kaut kam tādam, ko viņš apsolījis nekad nedarīt, – skatījies un lakoniski analizējis straumēšanas giganta Netflix seriālu Holivuda / Hollywood (2020). Cerams, šie īsie filmu apskates video nebūs tikai krīzes apstākļu blakusparādība.
Meklējiet ŠEIT.

Twitter-kontus iesaka AGNESE LOGINA:

https://twitter.com/DanHF
Dans Haslers-Forests ir kultūras teorētiķis un mediju kritiķis, kurš dzīvo Nīderlandē, bet uzaudzis ASV. Ar Hasleru-Forestu mani ceļi krustojās, kad studēju Amsterdamā, – viņš pasniedza manā universitātē. Diemžēl pati pie viņa nemācījos, bet kopā vienu brīdi veidojām universitātes kinoklubu, kas ļāva novērtēt pasniedzēja enciklopēdiskās zināšanas un aso, skaidro viedokli. Viņam ir lieliskas spējas redzēt mežu, ne tikai atsevišķus kokus, tāpēc iesaku sekot Hasleram-Forestam tviterī, lai ikdienā lasītu spēcīgus viedokļus, kas skata kino kā daļu no plašākas ekonomiskās sistēmas.

https://twitter.com/BohemiaStable
Nīls Jangs (Neil Young) ir britu izcelsmes kinokritiķis un

kurators, kurš gadā apceļo ļooooti daudz kinofestivālu un noskatās ļoti obskūras filmas, par kurām lielākoties nevienam nav ne jausmas.

Nīls ir sekošanai ļoti interesants tvitera lietotājs – viņš tvīto ne tikai par kino, bet arī par zirgiem (savulaik Nīls kā žurnālists rakstījis tieši par zirgu sacensībām, ne kino), reizumis arī par satiksmes videokameru novērojumiem. Nīls Jangs bija Riga IFF Critics Meeting 2017. gada viesis un toreiz sniedza fantastiskas lekcijas par kinokritikas vēsturi (viena no tām skatāma ŠEIT). 

https://twitter.com/Almaharel
Alma Harela (Alma Har'el) ir fascinējoša režisore no Izraēlas, šobrīd dzīvo un strādā ASV. Pirmo reizi Harelas darbus ievēroju 2008. gadā (ja nemaldos), kad viņas veidotie videoklipi grupas Beirut dziesmām iekaroja diezgan plašu uzmanību. Mani tik ļoti fascinēja viņas audiovizuālā valoda, ka no tā brīža sāku sekot režisores darbiem un 2013. gadā pat uzrakstīju savu bakalaura darbu par Harelas režisētajiem mūzikas videoklipiem. Kopš tā laika arī vēl daudzi citi ir pamanījuši, ka Harelas audiovizuālā valoda ir kas patiesi pārsteidzošs, jauns un svaigs. Viņa tvīto par kino un par politiskām aktualitātēm, un šis noteikti ir vārds, kam nepieciešams pievērst vairāk uzmanības. 

https://www.instagram.com/kinomuzejs/
Un kur nu bez pašreklāmas! - iesaku instagramā sekot Rīgas Kino muzeja kontam, kurā mēs, muzejs, dalāmies ar saviem stāstiem un latviešu kino vēsturi. Reizēm instagram storijos liekam spēles par kinovēsturi, lai pārbaudītu, cik daudz mēs zinām par latviešu kino. Šī konta kūrēšana ir viens no maniem mīļākajiem darba pienākumiem, un liekas, to var arī nolasīt. 

Iesaka ŽULIJENS NUHUMS KULIBALI:

Nowness, portāls (nowness.com)

Ir grūti aprakstīt, ar ko tieši nodarbojas Nowness – portāls jau desmit gadus piedāvā ieskatu inovatīvos un izaicinošos vizuālo un performatīvo mediju darbos. Labi kūrēts saturs tiem, kas vēlas uzzināt arī par mazāk populārām norisēm mākslas pasaulē.
Meklējiet ŠEIT.

Breda Tromela Instagram konts @bradtroemel

Domāju, reti kuram būs paslīdējusi garām mēmju transformācija no samērā primitīvām, uzjautrinošām bildītēm līdz abstraktam un inovatīvam medijam. ASV mākslinieks Breds Tromels šo formātu izmanto, lai asprātīgi kariķētu ne tikai Rietumu pasaulē aktuālos politiskos un sociālos procesus, bet arī komentētu mākslas institūciju pozīciju patērētājsabiedrībā un pasmietos par pastāvošajām estētiskajām „normām”.

Renegade CutYouTube kanāls

Renegade Cut savu kanālu raksturo kā “kreisā perspektīvu uz politiku, filozofiju un mediju populāro kultūru”, taču viņa radītās videoesejas aptver krietni vairāk, izmantojot filmu teoriju un filozofiju, lai izklaidējošā un labi pamatotā veidā pētītu dažādu autoru un laikposmu darbus, galvenokārt – spēlfilmas. Viens no maniem favorītiem ir video ar nosaukumu Zilo teorija 80. un 90. gadu asa sižeta filmās, kas arī desmitajā skatīšanās reizē izsauc smieklu asaras ne tikai stāstījuma, bet arī ironiskās montāžas dēļ.
Meklējiet ŠEIT.

Teātra un kino arhīvists, Instagram konts @arhivists

Ir patīkami neplānoti uzdurties kādam nezināmam vai senaizmirstam kultūras artefaktam, kas spēj rosināt ieskatīties iepriekš neplānotos virzienos. @arhivists piedāvā maisījumu no teātra, kino un populārās kultūras vēstures Latvijā, bez īpaša konteksta vai tematiskā virziena – ir gadījies pēc viena attēla pusstundu pavadīt aizraujošā Google ekspedīcijā.

Mans draugs – kino cilvēks, podkāsts

Kino kritiķēm, apskatniecēm un mīlētājām Ievai Augstkalnai, Agnesei Lipskai un Paulai Bērziņai savā “pārnēsājamā radio šovā” izdodas radīt sajūtu, ka atrodos pie virtuves galda kādās viesībās, kur notiek aktīvas sarunas par pēdējo redzēto filmu pie pirmspēdējās vīna glāzes. Pagaidām pieejamas astoņas epizodes, garumā no pusstundas līdz stundai – lielisks pavadonis garai pastaigai vai mierīgai pēcpusdienai atpūtas krēslā.

Iesaka ELĪNA REITERE:

David Lynch Theatre

Mans sinefīla rituāls kopš 11. maija ir vairāk vai mazāk regulāri noskatīties Deivida Linča apmēram minūti garos Weather Report – laika ziņas Losandželosai, ko viņš katru dienu publicē savā YouTube kanālā. Mainās tikai datumi – spriežot pēc Linča izteikumiem, kaut kur aiz viņa garāžas neredzamā loga vienmēr spīdot saule. Ar katru dienu un katrām gandrīz nemainīgajām  laika ziņām šī Linča rubrika pārvēršas aizvien fascinējošākā atkārtojuma struktūrā, kurai gan, tāpat kā viņa filmām, ne vienmēr vajag meklēt logocentriskus izskaidrojumus.

Minhenes Kino muzeja Vimeo kanāls

Šī vietne ieņem nedalītu pirmo vietu manā sarakstiņā ar nosaukumu Gribētos redzēt visu, bet nepaspēju gandrīz neko. Kopš aprīļa sākuma viens no pasaulē ievērojamākajiem kinomuzejiem ir aktivizējis savu Vimeo kanālu, kas pieejams bez maksas visā pasaulē, vairumā gadījumu ar angļu subtitriem. Jau kopš maija te notiek amerikāņu režisora Marka Repoporta retrospektīva – viņš veido semidokumentālas filmas par dažādām kino vēstures tēmām –; te ir Vernera Hercoga meistarklašu arhīvs, un katru ceturtdienu tiek ievietota kādas kinovēsturei svarīgas filmas jaunākā restaurētā versija.
Un es? – Vienā no tām retajām reizēm, kad biju apņēmības pilna kaut ko skatīties, slavenas vācu mēmās filmas starptitrus, kas bija darināti ļoti neparastā šriftā, aiz noguruma atpazinu tikai kā dekoratīvus ķeburus bez semantiskās jēgas. Vīrs, atbalstot manu darbu, man pusi filmas lasīja priekšā… kamēr es iemigu, jo bija jau ļoti vēls.
Meklējiet ŠEIT.

Critical Inquery bloga rubrika Posts from the Pandemic

Critical Inquery ir interdisciplinārs akadēmisks žurnāls, kas vizuālās kultūras teorētiķa Viljama Dž. T. Mičela vadībā publicē  humanitārajās zinātnēs  vadošo pētnieku atziņas. Martā viņi savā blogā ieviesa rubriku Posts from the Pandemic, un izrādījās –

lai izprastu visas pasaules lokdaunu, kuru mēdz dēvēt par unikālu, ne ar ko nesalīdzināmu situāciju, ļoti noderīga ir dažādu humanitāro zinātņu ekspertu spēja saskatīt līdzīgus aspektus pasaules kultūras vēsturē.

Priecē, ka pēc analītiska skatījuma ir ļoti liels pieprasījums – šim blogam jau aprīļa beigās bija vairāk nekā 200 tūkstoši lasījumu. Es teiktu – tas tāpēc, ka IC ir vieta, kur meklēt oriģinālu redzējumu daudzveidību.
Meklējiet ŠEIT.

Kinozinātniece Ketrīna Granta tviterī

Kā Latvijas Kultūras akadēmijā mums mācīja Juris Goldmanis, pats visu nekad nevarēsi zināt, bet ir jāzina, kur ko atrast. Ja interesējas par kino teoriju, tad šāds informācijas agregators ir Londonas Birkbekas universitātes Digitālo mediju un attēla studiju profesore Ketrīna Grānta un viņas 2008. gadā dibinātais blogs Film Studies For Free, kur viņa pa tēmām grupē open access pieejamos kinozinātnes resursus. Nu jau vairākus gadus gan lielāko daļu informācijas Ketrīna ievieto tviterī un lasītājam jaunākās informācijas sistematizēšanas darbs jāveic pašam, bet jāņem arī vērā, ka pieejamās informācijas apjoms pat tik nišīgā tēmā kā kinozinātne vienam cilvēkam jau sen vairs nav pārskatāms.
Meklējiet ŠEIT.

Radioraidījums Piejūras klimats

Apsverot jaunus formātus, kā varētu stāstīt par filmām, pēc Kino Rakstu un biedrības Ekrāns iniciatīvas pirms trim gadiem tapa mūsu satelītprojekts – kinoraidījums Piejūras klimats, kurš nu jau dzīvo pats savu dzīvi un reizi nedēļā piektdienu rītos dzirdams kanālā Radio Klasika. Gaidot, kamēr raidījuma veidotājas, kino kuratore Sonora Broka un režisore Marta Elīna Martinsone pēc vasaras pauzes septembrī atgriezīsies ēterā, arhīvā var klausīties iepriekšējos raidījumus. Šī ir vieta, kur audioformātā dzirdēt stāstus par dažādiem kino vēstures fenomeniem, pasaules kinofestivālu  notikumiem un Latvijas aktualitātēm – arī tēmas, kuras citi Latvijas kino apskatnieki palaiž garām, bet Piejūras klimata regularitāte ļauj iekļaut raidījumu plānā.

Saistītie raksti



Komentāri:





Šim rakstam vēl nav komentāru


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi