Mūsdienu verdzība, dokumentāla un inscenēta

Latvijā uz kinoekrāniem nonāk spēlfilma „Oļegs”, stāsts par 21. gadsimtam absurdu, tomēr diemžēl aktuālu tēmu – mūsdienu verdzību –, un tēmas sāpīgo aktualitāti vismaz Eiropas mērogā pierāda arī kinomāksla. Piemēram, nesen Baltijas jūras dokumentālo filmu foruma ietvaros Rīgā demonstrētā, Ungārijā uzņemtā dokumentālā filma „Kalpone gūstā / A Woman Captured”, kuras režisore Bernadeta Tuza-Ritere atbrauca satikties ar savas filmas skatītājiem. Filmas „Oļegs” režisors Juris Kursietis uzskata – viens no iemesliem, kāpēc tādas filmas top, ir autora dusmas, ka tāds kaut kas vispār var notikt. Tā nu Kino Rakstu rubrikā „Režisors intervē režisoru” sarunājas divi autori, kam nav vienalga.
Autors: Juris Kursietis


No “Jelgavas ‘94” līdz “Dvēseļu putenim”. Četri režisori vienā rudenī

Šajā rudenī pusotra mēneša laikā uz kinoekrāniem iznāks četras jaunas Latvijas spēlfilmas, un tik intensīvs grafiks nav piedzīvots pat Simtgades programmas laikā. Vai skatītājs būs jau pieradis iet uz katru jaunu Latvijas filmu, vai varbūt šīs filmas rādīs pavisam citu pasauli, kurā atkal jāiemācās orientēties? Vai šo četru tik dažādo filmu režisori, apmēram vienas paaudzes puiši, šobrīd ir sāncenši vai komandas biedri? Nu, vismaz Kino Rakstu aicinājumam uz sarunu visi atsaucās ar prieku, un tā ap vienu galdu Kaņepes kultūras centrā sēž Juris Kursietis, Andris Gauja, Dzintars Dreibergs un Jānis Ābele.
Autors: Kristīne Matīsa


Audrius Stonis. Pataustīt mūžību

„Veidot filmu „Laika tilti” bija unikāla izdevība,” saka pasaulslavenais lietuviešu dokumentālists Audrius Stonis, kuru nu jau gandrīz var uzskatīt arī par latviešu dokumentālistu, jo viņš kopā ar režisori Kristīni Briedi radījis vienu no festivālos pieprasītākajām Latvijas Simtgades filmām. Sarunā ar kinodramaturgu un režisoru Ivo Briedi Stonis atzīstas, ka viņa galvenais instruments ir kinovaloda, bet runātu vārdu savās filmās ielaidis tikai pirms pieciem gadiem.
Autors: Ivo Briedis


Kinokritiķu dialogs: Rancevs un Redovičs

Latvijas kino teorētisko domu papildinājusi jauna grāmata – kinokritiķis un Kino Rakstu pastāvīgais autors Dmitrijs Rancevs laidis klajā jau otro bilingvālo izdevumu (latviešu un krievu valodā), apkopojot savus labākos rakstus un recenzijas, kas publicētas desmit gadu laikā kopš pirmās grāmatas. Par jauno grāmatu „Meditācijas un precizējumi. Kinokritiķa versija” un saistītām teritorijām sarunājas divi kolēģi profesionāļi – Dmitrijs Rancevs un Agris Redovičs.
Autors: Agris Redovičs


Kaspars Goba un Inga, kas dzird

Režisors Kaspars Goba filmas uzņem reti, bet pamanāmi. Viņa pirmajai patstāvīgajai dokumentālajai filmai „Seda. Purva ļaudis” (2004) Nacionālā filmu festivāla „Lielais Kristaps” atlases komisija speciāli izgudroja nomināciju kategoriju „Labākais laikmeta dokuments”, tomēr Kaspars Goba ne tikai dokumentē, bet arī vērīgi atrod sociālās problemātikas sāpīgos punktus, kas pelna sabiedrības ievērību. Kaspara Gobas jaunākā filma „Inga dzird” nupat piedzīvojusi starptautisko pirmizrādi festivālā „Hot Docs” (Kanāda), bet no 9. maija atrodama kinoteātra „Kino Bize” repertuārā.
Autors: Sonora Broka


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi