Nords. Sīksts un rūpīgs

“Režisors nedrīkst būt augstprātīgs un nicināt skatītāju kā idiotu,” saka Jānis Nords, kura trešā spēlfilma “Ar putām uz lūpām” kopš 11. novembra ir Latvijas kinorepertuārā. Trīs dienas pēc pirmizrādes Nordu uz sarunu aicināja Alise Zariņa, turpinot Kino Rakstu nosacīto sēriju “režisors intervē režisoru”.
Autors: Alise Zariņa


No balkona uz visu pasauli

“Piemēram, pirms tūkstošgades mijas mūsu publika bija pilnīgi zaudējusi ticību Norvēģijas kino – populārākais uzskats bija, ka norvēģu filmas ir sliktas! Tad tika dibināta filmu skola, mēs sākām filmas ražot vairāk, un tā palielinās iespēja trāpīt uz ko patiešām labu. (..) Pieauga pārliecība par to, ka varam taisīt filmas pa savam, un tas, manuprāt, palīdzēja. Ja ir pārliecība, tad tu tik daudz neskaties uz to, ko dara citi.” Par to, un arī par to, kā strādā režisors un aktieris vienā personā, intervijā kinokritiķei Kristīnei Simsonei stāsta Rīgas starptautiskajā kinofestivālā (Riga IFF) satiktais Ūle Jēvers, kura filma "Skats no balkona" Eiropas Mākslas kino dienas ietvaros 15. oktobrī būs skatāma kinoteātrī "Splendid Palace".
Autors: Kristīne Simsone, žurnāla IR kinokritiķe


Pret “second-hand” realitāti

„Vai jūs varat iedomāties astoņpadsmit gadus vecu puisi vai meiteni sakām draugam – hei, vai atnāksi ar mani šopēcpusdien uz kino, rādīs igauņu filmu ar subtitriem! Ikdienā visticamāk – nē, nekādā gadījumā! Tas ir iespējams tikai kinofestivālā,” smejas Roberto Kueto no Sansebastianas festivāla, kas nupat noslēdzies Spānijā, sadalot balvas – Zelta un Sudraba gliemežnīcas. Šī saruna notika Rīgā - par to, kā festivāli kultivē klišejas, atlasot noteikta tipa filmas; par to, ka arī spāņu kino uztraucas par scenāriju krīzi; par to, kā spāņu jezuīts tulkoja ateista Bergmana filmas; par to, ka skatīties filmu ar subtitriem ir īpašs šiks; par to, kāpēc Sansebastianu interesē Latvijas kino.
Autors: Sonora Broka


Pilsone Moda

Starptautiski kinofestivāli ir vērtīgi ne tikai tāpēc, ka sniedz iespēju noskatīties labas filmas, kas citādi līdz Latvijas ekrāniem varbūt nenonāktu, bet arī tāpēc, ka līdzi filmām atbrauc to autori, ar kuriem var parunāt un padomāt par kino. Visbiežāk citvalstu režisori Latvijā iegriežas pirmo un pēdējo reizi, bet ne zviedriete Moda Nīkandere – viņa mūsu valstī ir tikpat kā savējā, jo uzņēmusi jau divas dokumentālās filmas par Latvijas cilvēkiem. Ar Modu Nīkanderi sarunājas kinorežisore Kristīne Želve.
Autors: Kristīne Želve


Bērnu filma vecvecākiem cilvēkiem

Pirmās Simtgades filmas „Vectēvs, kas bīstamāks par datoru” skatītāju skaits kinoteātros neapturami aug, 25 000 noteikti nebūs pēdējā robeža. Tikmēr Kino Rakstos filmu apspriež četri profesionāli skatītāji, katrs ar savu priekšstatu, kādai jābūt labai un mūsdienīgai ģimenes filmai. „Vēl ne tik sen jaunas latviešu filmas tapa tik reti, ka mēs uzkrāvām katrai no tām tādas prasības, ko nekad neprasītu no vidusmēra Holivudas filmas. (..) Gribējām gan labu stāstu, gan labu aktierspēli, gan lai ir pilnas skatītāju zāles, gan lai tā labi reprezentē Latviju kinofestivālos... Un man bija mazliet problēma ar to, ka īstenībā mēs prasām par daudz,” saka kinokritiķe Sanita Grīna.
Autors: "400 sitieni"


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi