Simtgades dokumentālā filma "Laika tilti", kas Latvijā pirmizrādi piedzīvos septembra sākumā, vairākos aspektos ir pirmā starp citām Simtgades filmām - pirmā ciešā sadarbība starp trim Baltijas valstīm (turklāt kopražojuma loģika izriet no filmas satura un stāsta) un pirmā filma, kas piedzīvo pasaules pirmizrādi A klases festivāla konkursā. Karlovi Varos kopā ar filmas grupu bija arī Kino Rakstu "aģente", fotomāksliniece Agnese Zeltiņa.
„Golden Globe / Zelta globusa” balvu ceremonija katru gadu liek atkal no jauna minēt, cik precīzi tā prognozē drīzo „Oskaru” dalīšanu, bet šogad vēl arī mudina intensīvāk klejot pa straumēšanas platformām, jo gandrīz visi laureāti ir tajās atrodami, tikai jāuztrenē meklēšanas prasmes.
28.02.2021Februāris Amerikas Savienotajās Valstīs tiek atzīmēts kā «melnās vēstures mēnesis / black history month" – refleksijas laiks, kas parasti vērš uzmanību uz melnādaino amerikāņu vēsturi, sasniegumiem un kultūru.
25.02.2021Kamēr „kinoteātru formāta” filmas krājas pie pandēmijas aizvērtajām slūžām kā ledus gabali pie aizsprosta, toties jo aktīvāka rosība notiek straumēšanas formātā, kur cits pēc cita parādās jauni Latvijas seriāli, un laimīgā kārtā – ļoti dažādi! Šoreiz par diviem no tiem – „Atriebējas” un „Paliec negatīvs”.
21.02.2021Režisora Deivida Finčera jaunākā filma „Manks” ir viena no šāgada kino balvu sezonas favorītēm - tā saņēmusi visvairāk nomināciju “Kritiķu izvēles balvai” (12 nominācijas) un vēl sešas nominācijas “Zelta globusam”.
18.02.2021Datora ekrāns kā filmas uzņemšanas laukums un kursors kā galvenais varonis – šāds jauna veida kino dzimis un attīstījies interneta vidē aptuveni pēdējos desmit gados. Pandēmijas ierobežojumi, kas skāruši arī filmu ražošanu, šī itin demokrātiskā formāta izplatību ir vairākkārt paātrinājuši, un ekrānfilmu veidotāji nu sola izcīnīt jaunu lappusi kinomākslā.
Leģendārā Federiko Fellīni 101. jubilejas dienās apgāds „Aminori” laidis klajā grāmatu „Veidot filmu” – autobiogrāfisku kinorežisora stāstu par dzīvi un filmām. No itāļu valodas grāmatu tulkojušas Jana Bērziņa un Līva Trektere – māte un meita ar vienlīdz lielu mīlestību gan pret itāļu valodu, gan kino. Tagad viņas zina arī to, kā tas ir – tulkot Fellīni.
03.02.2021Vērtēt pasaku ar loģisku prātu nav laba ideja, secina Dace Čaure, "Kino Rakstu" kritikas meistardarbnīcas ietvaros analizējot Gunāra Pieša spēlfilmu "Sprīdītis". Gandrīz vai var saprast, kāpēc režisoram tik grūti nākusi šī filma, dienasgrāmatā fiksējot sarežģītas pārdomas par stāsta ideju un jautājot: "Kādēļ visi kā sarunājuši pārbauda sīko puišeli ar lielo dūšu?"
29.01.2021Ģeogrāfs Jānis Matvejs topošajā doktora disertācijā pēta pilsētvides atainojumu Latvijas filmās. Pats lielāko daļu bērnības pavadījis padomjlaika mikrorajonā, tipveida dzīvokļa šaurību un būvniecības zemo kvalitāti uzskatot par normu. Tagad, izrādās, šī bērnības pieredze viņam palīdz saskatīt pētnieciskos jautājumus filmās – „Šķēps un roze” (1959), „Četri balti krekli” (1967), „Mans draugs – nenopietns cilvēks” (1975)…
15.01.2021Sēdēt mājās un mēnešiem neiet nekur, ne izklaidēs, ne pat uz veikalu - jaunajām māmiņām tas ir pašsaprotams un, protams, grūts dzīves modelis. Savukārt seriālu veidotājiem tas ir neizsmeļams sēriju, situāciju un joku avots, un rezultāts var palīdzēt uz brīdi aizmirst, cik grūti tas ir.
06.01.2021Atsaucoties Kino Rakstu organizētās jauno kinokritiķu meistardarbnīcas aicinājumam ar svaigu skatu palūkoties uz restaurēto Latvijas kino klasiku, filmdare un arhīviste Lāsma Bērtule izvēlējās Aivara Freimaņa filmu "Puika" (1977) un secināja, ka pati filma jau ir kā tāds puika, kas uz kaut ko skatās.
Komentāri: