Trīs zvaigznāji - mode, foto, kino

Fotogrāfijas festivāla “Rīgas Fotomēnesis” ietvaros Rīgas Kino muzejs piedāvā filmu programmu, kas atbilst festivāla šāgada fokusam “Jaunais šiks” - 15. un 17. maijā būs skatāmas amerikāņu filmas par modes fotogrāfiju, trīs dažādās desmitgadēs tapuši darbi, kuru galvenie varoņi ir saistīti ar modi un fotomākslu.

Jau vairākus gadus Rīgas Kino muzejs sadarbojas ar Rīgas Fotomēnesi, pētot kino un fotogrāfijas stilistiskās paralēles, atšķirības un mijiedarbību, fotogrāfa tēla interpretāciju kino, Latvijas kino vēstījumus par fotogrāfiju un citas tēmas. Šogad visas trīs programmai izvēlētās filmas ietver saikni ar vēsturisko realitāti – arī inscenētajos darbos ir atrodama tieša sasaiste ar reālām un fotogrāfijas kontekstā nozīmīgām personībām.

Freds Astērs filmā "Smieklīgā seja / Funny Face" (1957)

Modei un fotogrāfijai ir ļoti cieša saikne jau kopš fotogrāfijas pirmsākumiem 19. gadsimta pirmajā pusē, bet 20. gadsimta sākums ir tas laiks, kad modes reprezentēšana ar fotogrāfijas medija starpniecību uzņem apgriezienus. Šajā laikā no ikdienas avīzes formāta par mēneša žurnālu pārtop Vogue, pievienojoties ASV pirmajam modes žurnālam Harper’s Bazaar kā vienam no ietekmīgākajiem modes izdevumiem, kas iznāk jau kopš 1867. gada.

Tieši šī vide – modes žurnāli un fotogrāfijas tajos – arī ir programmas filmu centrā.

Mode kā Jaunā šika paradigma šķiet ļoti klasiska pieeja, bet, neskatoties uz to, tēma piedāvā daudz interesantu darbu un kombināciju to savienošanai seansu ietvaros. Kino vēsturē varētu atrast virkni filmu, kuras dokumentē kāda fotogrāfa daiļradi vai arī iedvesmojas no kāda reāli dzīvojuša prototipa (te varam minēt vispopulārāko filmu kino / fotogrāfijas kontekstā – Mikelandželo Antonioni Fotopalielinājums / Blow-Up (1966), kur galvenais varonis Tomass atveidots pēc fotogrāfa Deivida Beilija līdzības 1960. gadu svingojošajā Londonā).

Kadrs no filmas "Blow-Up"

Tomēr šoreiz Kino muzeja kuratoru uzmanība vērsta uz amerikāņu kino.
Stenlija Donena filma Smieklīgā seja / Funny Face (1957) ir klasisks mūzikls, gandrīz kā Pelnrušķītes stāsts – grāmatnīcas darbiniece Džo, kura aizraujas ar literatūru un filozofiju, pārtop greznā modelē un iemīlas modes fotogrāfā, galvenajai romantiskajai līnijai aizvedot pāri uz tipisko šādu stāstu galamērķi, uz Parīzi. Mūzikla zvaigznes nu jau ir leģendāras – Odrija Hepberna, kura tolaik atrodas vēl salīdzinoši agrā karjeras posmā, un par viņu gadus trīsdesmit vecākais, mūziklu kontekstā ārkārtīgi svarīgais vīriešu kārtas varonis Freds Astērs. Šis aktieris ir arī viena no atslēgām, kas saista filmu ar tāda paša nosaukuma skatuves mūziklu, pirmizrādītu 1927. gadā. Lai arī sižets filmā un mūziklā ir atšķirīgs, filmā izmantotas vairākas no dziesmām, kuras radījuši Džordžs un Aira Geršvini.  

Kadrs no filmas "Smieklīgā seja / Funny Face" (1957)

Filmas vizuālajā tēlā un sižetā ir vairāki saskarsmes punkti ar attiecīgā laika modes vidi (ne tikai epizodiskās lomās iemūžinātas tobrīd populāras modeles). Hepberna vienā no savām iepriekšējām filmām Sabrina (režisors Billijs Vailders, 1954) jau gribēja sadarboties ar Ibēru de Živenšī, bet tas nebija iespējams, toties slavenais modes mākslinieks ļāva aktrisei izvēlēties kādu no saviem jau gatavajiem tērpiem (un netika pieminēts filmas titros; Oskaru par labākajiem kostīmiem saņēma tikai filmas oficiālā kostīmu māksliniece Edīte Heda, viena no sava laika vadošajām šī amata pārstāvēm). Sākot ar Smieklīgo seju, sekoja vairākas filmas, kurās Hepbernas tērpus tomēr darināja tieši Živenšī, kas aktrisei bija ļoti svarīgi (pazīstamākais viņu kopdarbs taps dažus gadus vēlāk – Brokastis Tifānijā / Breakfast at Tiffany’s (1961, režisors Bleiks Edvardss).

Ar tā laika modes vidi filmu saista ne tikai Živenšī, bet arī citas reālas personas, pēc kurām veidoti filmas varoņi –

žurnāla redaktore Megija Preskota (lomā Keja Tompsone) veidota pēc modes redaktores Daienas Vrīlandes personības, savukārt mīlasstāsts radīts pēc fotogrāfa Ričarda Avedona un viņa sievas Dorkas Novelas attiecību vēstures. Filmas scenāriju sarakstījis abu draugs, Leonards Gerše, pielāgojot stāstu par Avedona un Novelas tikšanos filmas vajadzībām (Avedons iemīlējās jauniņā bankas darbiniecē un padarīja viņu par modeli un savu mūzu, ievedot šovbiznesa aprindās; pāris apprecējās 1944. gadā, tomēr laulība ilga tikai piecus gadus).

Kadrs no filmas "Smieklīgā seja / Funny Face" (1957)

Ar Avedona fotogrāfijām filmā arī saistīti vairāki elementi – Astēra tēlotā fotogrāfa Dika mizanscēna ar Džo stacijā, kur viņa pelēkā kostīmiņā ar asarām acīs stāv vilciena dūmos, būtībā ir kā atkārtojums Avedona fotogrāfijai, ko viņš uzņēma pirms vairākiem gadiem žurnālam Harper’s Bazaar. Filmā Smieklīgā seja Ričards Avedons līdzdarbojies arī nepastarpināti, ne tikai kā  attēlu kompozīcijas un noskaņu iedvesmas avots; fotomākslinieks uzņēmis arī filmas sākuma titros redzamās fotogrāfijas un Džo fotosesijas attēlus, kuriem piemīt viņa noskaņu vides un raksturīgās pozas. Arī Hepbernas tuvplāns ar izteiksmīgo acu skatienu ir Avedona uzņēmums.  

Tikpat daudz atsauču iespējams atrast arī redaktores Preskotas tēlā – viņas kolorītā personība, mīlestība pret Parīzi, talants jaunu modeļu atrašanā saistās ar Harper’s Bazaar redaktores Vrīlandes stilu (vēlāk viņa būs vadošā persona Vogue, bet vēl pēc tam konsultante Metropolitēna mākslas muzeja Tērpu institūtā). 
Kā jau mūziklā, filmu izdaiļo krāšņi muzikāli iestarpinājumi dažādās vidēs. Viens no raksturīgākajiem ir Think Pink / Domā rozā – kuru uzsāk redaktore izdevniecībā, meklējot labāku risinājumu jaunajam žurnāla numuram.

Modes žurnāls un ietekmīga redaktora personība ir filmas Septembra numurs tēma – šī ir programmas jaunākā filma un vienīgais dokumentālā kino darbs. Galvenie tēli filmā ir divi – žurnāla Vogue septembra mēneša numurs, kas pēc savas nozīmības ir pats svarīgākais gadā, diktējot modes tendences jaunai sezonai, un žurnāla galvenā redaktore Anna Vintūra, kura vada žurnālu kopš 1988. gada.

Kadrs no filmas "Septembra numurs / September Issue"

Vintūra tobrīd, astoņdesmito gadu beigās, nāca klajā ar jaunu koncepciju, cenšoties pietuvināt žurnāla saturu jaunākai auditorijai. Filmā Vintūras biogrāfija Vogue kontekstā parādās pastarpināti, vairāk kā kolēģu komentārs par viņas darba stilu. Ir saistoši vērot žurnāla tapšanas aizkulises, kurās piedalās slaveni mūsdienu modes mākslinieki, fotogrāfi un modeles, neiztrūkst arī Parīze kā viena no modes Mekām. (Ne velti šī filma tiek demonstrēta vienā vakarā ar Smieklīgo seju, kā papildinājums viena otrai.)

Kad filma Loras Marsas acis / Eyes of Laura Mars (režisors Ērvins Keršners, filmas pamatā Džona Kārpentera scenārijs) iznāca uz ekrāniem 1978. gadā, kinokritiķis Rodžers Īberts rakstīja, ka Lora Marsa ir nelaimē nonākusi sieviete, tipisks piemērs jaunajam žanram, kas kļuvis populārs Holivudā. Trillerī sākotnēji Lorai neviens pakaļ nedzenas, viņa pati kāda neizskaidrojama iemesla dēļ sāk redzēt slepkavības it kā caur slepkavas acīm, un nogalinātie cilvēki ir ar viņu pašu cieši saistīti.

Feja Danaveja filmā "Loras Marsas acis / Eyes of Laura Mars" (1978)

Kāpēc tā notiek un kurš pie tā vainīgs – šādas tēmas neiztirzāšu, vien atkal pakavēšos pie Loras tēla un filmā redzamo fotogrāfiju saiknes ar sava laika fotomākslas vidi. Fejas Danavejas spēlētā Lora Marsa ir provokatīva un atpazīstama fotogrāfe, kurai patīk uzņemt stilizētas vardarbības ainas. Attēlu rokraksta izveidē un to radīšanā piedalījušies divi fotogrāfi – Rebeka Bleika un Helmūts Ņūtons, savukārt Danaveja ir būtiska 70. gadu ekrāna seja, kas saistās ar jauno amerikāņu kino. Lai arī Lora Marsa nav pieskaitāma Danavejas nozīmīgākajām lomām (pirms tam viņa saņēmusi Oskaru par filmu Network, 1976), tomēr ar laiku šis trilleris iemantojis kulta filmas statusu.

Kadrs no filmas "Loras Marsas acis / Eyes of Laura Mars" (1978)

Rīgas Kino muzeja filmu programmā plānoti trīs seansi, sadalīti divās dienās: otrdien, 15. maijā, plkst. 19:00 trilleris Loras Marsas acis (1978); 17. maijā plkst. 18:00 dokumentālā filma Septembra numurs (2009) un pēc īsa pārtraukuma plkst. 20:00 klasiskais mūzikls Smieklīgā seja (1957).

Seansi notiek sadarbībā ar ASV vēstniecību Latvijā, ieeja seansos bez maksas, filmas tiks demonstrētas oriģinālvalodā.

Rakstā izmantotie interneta resursi:

https://www.theguardian.com/fashion/fashion-blog/2014/feb/27/funny-face-film-love-fashion-audrey-hepburn

https://www.moviefone.com/2012/02/13/funny-face-audrey-hepburn/

https://www.rogerebert.com/reviews/eyes-of-laura-mars-1978)

https://www.washingtonpost.com/archive/lifestyle/1978/08/03/laura-mars-not-even-good-on-the-eyes/69c514d4-2c12-4af1-9d6b-6046fe1ba120/?utm_term=.6487dc2df944

Saistītie raksti



Komentāri:





Šim rakstam vēl nav komentāru


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi