"Četri balti krekli" Kannās

“Es esmu bagāts, man pieder viss, kas ar mani ir noticis” – tā 1967. gada kinolentē “Četri balti krekli” dziedāja Pauls Butkēvičs. Un noticis ir patiešām daudz , gaidu minūtes šīsnedēļas sākumā pārvērtās patiesi emocionālās laimes stundās, kad pēc ”Četru baltu kreklu” pasaules pirmizrādes Kannu kinofestivāla Klasikas programmā publika ar stāvovācijām godināja klātesošos filmas autorus – režisoru Rolandu Kalniņu un operatoru Miku Zvirbuli.

Miks Zvirbulis pēc seansa pajokojis, ka visā savā dzīvē nav dzirdējis tik daudz komplimentu, kā divās minūtēs Kannu kinofestivālā. Kā zināms, filma pēc tās pabeigšanas, bez komentāriem un paskaidrojumiem autoriem tika vienkārši nolikta plauktā. Iemesls gan visiem bija skaidrs bez skaidrošanas – filma nepārprotami parādīja padomju sistēmu, kuras galvenais mērķis bija – nepieļaut cilvēkam būt vienkārši brīvam. Turklāt filmas autori darīja to viegli, ar ironisku un nedaudz smeldzīgu  intonāciju un franču kino  “jaunajam vilnim” radniecīgu kino valodu. To, protams, nedrīkstēja pieļaut, un filmas liktenis pierādīja tajā paustās aksiomas pareizību.  Nu filma ‘Četri balti krekli” kopā ar Latvijas kino zīmolu ir oficiāli ierakstīta pasaules kino kontekstā.

Īpašs notikums jau “pēcKannu” gaisotnē gaidāms arī 23. maijā mūsu pašu Splendid Palace – tur uz lielā ekrāna varēsim noskatīties “Četru baltu kreklu” restaurēto kino kopiju. Un tieši tāpat kā Kannās – piedaloties režisoram Rolandam Kalniņam un filmas grupai. Tai pašā dienā, stundu pirms seansa paredzēta arī grāmatas “Rolanda Kalniņa telpa” atvēršana  – ilgi un rūpīgi tapis, saturiski bagātīgs un vizuāli krāšņs izdevums par kino režisoru, kurā apkopoti gan dažādu autoru – Ditas Rietumas, Dairas Āboliņas, Mika Savisko, Toma Zariņa, Ievas Pitrukas un citu teksti par Kalniņa radošo darbu, gan viņa paša piezīmes.

Kinoteātrī Splendid Palace skatāms arī smalks un emocionāli uzlādēts darbs “Gribētos būt aplim” par mūsu baleta premjeru Alekseju Avečinu, kura dzīve diemžēl aprāvās nežēlīgi agri – 37 gadu vecumā. Filmas režisors ir Roberts Rubīns, scenārija autore – Krista Vāvere. Filmas veidotāji kopā ar Avečkina draugiem, kolēģiem un ģimeni izstaigā viņa radošo ceļu – no bērnības Brestā, tad Minskas Horeogrāfijas skola un teātris – līdz Rīgas baleta skatuvei.

 Filma “Brīnišķīgie lūzeri. Cita pasaule" atklāj riteņbraukšanas neredzamo pusi. Darbība risinās Giro d’ Italia– vienā no trim pasaulē lielākajām un grūtākajām velosportistu cīņas arēnām. Filmas centrā ir tā sauktie gregari – profesionālie riteņbraucēji, kuriem nekad neesot lemts uzvarēt, kuri vienmēr brauc aizmugurē, piegādā biedriem ūdeni un jau startējot ir nolemti zaudēt.

Filmas veidotāji stāsta, ka šī pirmā reize pēdējo 40 gadu laikā, kad kādam kino režisoram ar savu filmēšanas grupu tikusi dota atļauja filmēt Giro d’Italia sacensību iekšienē. Filma ir kopprodukcija ar Lietuvu, tās režisors ir lietuvietis Arūns Matelis, kurš pirms desmit gadiem uzņēma lakonisku un tieši tāpēc arī emocionāli satriecošu filmu par bērniem, kas cīnās ar leikēmiju – “Pirms atgriešanās uz Zemes”. No Latvijas pie filmas strādājuši divi operatori – Valdis Celmiņš un Ivars Zviedris, kura riteņbraucēja pieredze bija ļoti svarīga sacensību filmēšanā.

Visi raidījumi vienuviet - Latvijas radio arhīvā

Raksta foto: Līga Liepiņa un Uldis Pūcītis filmā "Četri balti krekli"

Saistītie raksti



Komentāri:





Šim rakstam vēl nav komentāru


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi