Vācu režisores un slavenais Tonijs

28. oktobrī kino Splendid Palace sāksies vācu filmu nedēļa "Berlinale 2016", kuras ietvaros tiks izrādītas septiņas jaunas vācu filmas. Vēl viena vācu filma, slavenākā no jaunākajām, – izcilā Mārenas Ades komēdija "Tonijs Erdmanis" – no 28. oktobra būs skatāma kinoteātra "Splendid Palace" repertuārā. Vācijas kino speciāliste Elīna Reitere iesaka Klaudijas Lensenas rakstu par sievietēm režisorēm un vienkārši labu vācu kino.

Kadrs no filmas "Četri ķēniņi"

Trīs no vācu filmu nedēļas filmām ir veidojušas režisores-sievietes: Četri ķēniņi / 4 Könige (režisores Terēzes fon Elcas debija), 24 nedēļas / 24 Wochen (rež. Anne Cohra Beraheda) un Sveicieni no Fukušimas / Grüße aus Fukushima (rež. Dorisa Derī).

Kadrs no filmas "24 nedēļas"

Derī nu jau drīzāk jāpieskaita vācu kino klasiķu paaudzei, fon Elca un Cohra Beraheda pārstāv jaunās autores, bet viņas visas kopā uzrāda aktuālo vācu kino tendenci: visinteresantākās un arī – labākās 2016. gada vācu kinofilmas ir veidojušas režisores sievietes. Jāuzsver, ka tās nu nekādi nevarētu saukt par tipiskām sieviešfilmām un arī visas negatīvās asociācijas, ko šis vārds varētu izraisīt, ir jāaizmirst!

Atgādināšu, ka visslavenākā no jaunākajām vācu režisoru filmām – izcilā Mārenas Ades komēdija Tonijs Erdmanis / Toni Erdmann – Rīgas Berlināles programmā nav iekļauta, taču tā no 28. oktobra būs skatāma Splendid Palace ikdienas repertuārā.

Kadrs no filmas "Tonijs Erdmanis"

Filma Tonijs Erdmanis, kas, pretēji visu kritiķu prognozētajam, tomēr nesaņēma Zelta Palmas zaru Kannās 2016. gada maijā, ir uzsākusi ārkārtīgi veiksmīgu kinofestivālu karjeru un piedzīvo arī milzīgu kinoskatītāju pieplūdumu. Tā arī pārstāvēs Vāciju Oskaru sacensības kategorijā Labākā ārzemju filma.

Arī Klaudijas Lensenas raksts Režisores kino. Sieviešu gads, kas bija publicēts žurnāla EPD-Film oktobra numurā, tāpat kā laikam pilnīgi visi pēdējo mēnešu raksti par aktuālajām tendencēm vācu kino, sākas ar Tonija Erdmana un Mārenas Ades pieminēšanu.

Kā tiek norādīts šajā rakstā, uzsvars uz režisora dzimumu ir jo īpaši svarīgs, jo, kā izskaitļojusi privātā iniciatīva Pro Quote Regie, lai arī 40% no vācu kino skolu absolventiem ir sievietes un viņu diplomdarbu filmas vidēji saņem vairāk festivālu balvu nekā režisoru-vīriešu veidotie diplomdarbi, tomēr tikai 15% no visa kino atbalsta finansējuma tiek piešķirti režisorēm sievietēm. Tas ir viens (taču vissvarīgākais!) no iemesliem, kāpēc viņām Vācijā pēc kinoskolas beigšanas ir daudz grūtāk veidot veiksmīgu karjeru.

Jāpiebilst gan, ka prasības pēc adekvāta finansiālā atbalsta piešķiršanas sievietēm-režisorēm ir būtisks uzstādījums, par kuru starptautiski tiek runāts jau vismaz piecus gadus, un vairākās valstīs šai problēmai tiek meklēts kāds risinājums. Piemēram, Zviedrijā kopš 2012. gada ir noteikts, ka 40% no valsts kino finansējuma ir jāpiešķir projektiem, kuru režisores, producentes vai scenāristes ir sievietes.

Minētais raksts gan ilgi pie skaitļiem nekavējas, tā vietā vairāk pievēršoties tiem īpašajiem stāstiem un mākslinieciskajiem redzējumiem, ko jaunā vācu kino režisores piedāvā.

Rakstu vācu valodā lasiet ŠEIT.

Saistītie raksti



Komentāri:





Šim rakstam vēl nav komentāru


Atbalstītāji

Partneri

Biedrība "Ekrāns"

Draugi